FSF gav SHM ett yttrande om principerna för tjänsteutbudet – studerande ska betraktas som en separat befolkningsgrupp

Social- och hälsovårdsministeriet har bett FSF om ett yttrande om lagförslaget gällande principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården. Vi gav vårt yttrande till ministeriet i december.

I vårt yttrande understödde vi att principerna skrivs in i lagstiftningen. Enligt FSF ökar den föreslagna regleringen öppenheten, jämlikheten och förutsägbarheten i fråga om inriktningen på tjänsterna och stärker även beslutsfattandet som grundar sig på konsekvensbedömningar.

FSF betonade ändå att vikten mellan de fyra föreslagna principerna (behovsprincipen, säkerhet, verkningsfullhet och kostnadsnyttoeffektivitet) och avvägningen av dem i olika situationer ännu borde preciseras i lagförslaget. Utan tydliga anvisningar finns det risk för att praxisen vid tillämpningen av principerna varierar mellan välfärdsområdena och olika aktörer, vilket inte korrigerar till exempel problemet med ojämlika tjänster.

I fråga om de ekonomiska konsekvenserna ansåg FSF att bedömningen av propositionen var tillräcklig på allmän nivå, men att konsekvensbedömningen saknade högskolestuderandenas studerandehälsovårds synvinkel. SHVS finansierings- och organiseringsmodell avviker väsentligt från välfärdsområdena och det går således inte att anta att konsekvenserna är helt likadana.

Vi lyfte dessutom fram risken för att betoningen på kostnadsnyttoeffektivitet styr tjänsterna till kortsiktiga besparingar, särskilt inom mentalvårdstjänsterna, där den ekonomiska nyttan av tidigt stöd och förebyggande i allmänhet uppstår först på längre sikt.

FSF kritiserade också konsekvensbedömningen av lagförslaget i fråga om att högskolestuderande och unga vuxna inte beaktas tillräckligt mycket. I propositionen har inte konsekvenserna för stödet för studieförmågan, studiernas framskridande och den psykiska hälsan bedömts i tillräcklig utsträckning. FSF betonade att principerna för tjänsteutbudet ska stödja förebyggande tjänster och tjänster för tidigt stöd.

Dessutom föreslog FSF att SHVS deltagande i nationella och regionala samarbetsstrukturer för tjänsteutbudet ska tryggas i lagstiftningen eller åtminstone i motiveringarna till den. Vi krävde i yttrandet att propositionen kompletteras med en separat bedömning av konsekvenserna för högskolestuderande och studerandehälsovården både i fråga om ekonomin och andra konsekvenser.

Samtidigt bör lagförslaget identifiera den särskilda karaktären hos studerandehälsovården för högskolestuderande och SHVS ställning som riksomfattande serviceproducent som en del av social- och hälsovården som helhet.

FSF betonade dessutom att förebyggande mentalvårdstjänster och tidigt stöd är centrala faktorer för att trygga de studerandes välfärd och studiernas framskridande. Principerna för tjänsteutbudet ska stärka tillgången till dessa tjänster och inte försämra dem till exempel med ekonomiska ramvillkor.

Hela vårt utlåtande finns att läsa på utlåtande.fi (utlåtandet endast på finska).

Mer information:

Henri Kontkin
Socialpolitisk sakkunnig
040 413 4411
henri.kontkin@syl.fi

Latest news

See all news
SYL contact us SYL logo
Har du frågor? Kontakta oss!
Vi är experter på studentliv och står till din tjänst. Vi svarar gärna på alla aktuella frågor som gäller studerande och högre utbildning.