Koronakriisi opintojen digitaalisen vallankumouksen moottorina

Käynnissä olevat poikkeusolot ovat mullistaneet kaiken muun ohella myös korkeakoulujen opetuksen. Vain muutamassa päivässä suurin osa opetuksesta siirrettiin keinolla ja toisella verkon yli tapahtuvaksi etäopetukseksi monin erilaisin suoritusvaihtoehdoin. Joustamista tässä tilanteessa on vaadittu jokaiselta, niin opetushenkilöstön jäseniltä kuin opiskelijoiltakin.

Vaikka pandemia onkin tuonut eteen paljon haasteita, sen vaikutukset eivät ole olleet pelkästään negatiivisia. Olen kuullut tuttaviltani, kuinka opintojen suoritus on itseasiassa nopeutunut, kun opetus ja erilaisilla oppimisalustoilla tehtävät on voinut suorittaa ilman sidonnaisuutta tiettyyn aikaan tai paikkaan. Moni on tämän takia ehtinyt iloitsemaan koronan aiheuttamasta digiloikasta, mutta samanaikaisesti sen onnistumista kritisoi esimerkiksi Ville Saarikoski Helsingin Sanomien mielipidekirjoituspalstalla (HS 21.4.2020) . Täysin ongelmatonta digitalisointi ei siis ole ollut, kun kaikkia opintoja ei ole pystytty toteuttamaan.

Ville Saarikoski tiivistää tilanteen haasteellisuuden mielestäni hyvin kirjoituksessaan. Pärjääminen kriisissä ei tapahdu samanlaisilla ratkaisuilla kuin pärjääminen pitkäjänteisessä muutoksessa. Vaikka digitalisointia on tapahtunut, on edelleen edessämme todellisia kysymysmerkkejä ja ratkottavia haasteita. Kuinka saamme hyödynnettyä parhaalla mahdollisella tavalla erilaisia oppimisalustoja, kuinka saamme ratkottua esimerkiksi henkilöstön työaika-, työsuunnittelu- ja tekijänoikeuskysymyksiä sekä kuinka pystymme takaamaan, että käytettävät ratkaisut ovat mahdollisimman saavutettavia jokaiselle opiskelijalle?

Ovat ratkaisut olleet onnistuneita tai ei, on pandemian rauhoituttua tärkeää pysähtyä pohtimaan nyt tehtyjä valintoja. Voimme oppia niistä ja kehittää niiden pohjalta tulevaisuuden opintoja järkevämmiksi, sujuvammiksi ja joustavimmiksi. Haluan nyt jo kiittää jokaista koronatilanteeseen sopeutunutta ja muutoksessa mukana ollutta yliopistoyhteisön tahoa. Erityisesti haluan kuitenkin kannustaa kaikkia olemaan mukana tulevan oppimisen ja opetuksen kehittämisen, jotta jokaisen ääni saadaan kuuluviin ja kokemuksista kaikki oppi irti!

Jenni Tuomainen

Hallituksen jäsen

2 Tilaa SYL Blogi RSS-syötteenä >