Eettisen datan jäljillä

Heräät aamulla ja nostat puhelimen käteesi. Aamukahvin yhteydessä selaat TikTokin Sinulle-sivua, ja kummasti jokainen vastaantuleva video on entistä kiinnostavampi. Uppoudut huumorivideoiden joukkoon ja huomaat, että olet melkein myöhässä bussista. Suljet sovelluksen ja juokset bussiin. Löydettyäsi istumapaikan avaat sovelluksen uudestaan. Miten uppoutuminen pääsi tapahtumaan?

Katsellessasi videoita yritys on kerännyt sinusta dataa, joka kattaa niin kiinnostuksen kohteesi, videon katseluaikasi kuin tykkäyksiesi ja kommenttiesi määrän. Pahimmillaan sovellus voi seurata mitä teet puhelimellasi kolmansien sovellusten ollessa auki. Katselukokemuksesi ei parane pelkästään keräämällä tätä dataa, vaan dataa tulee analysoida ja käsitellä, jotta siitä tulee hyötyä niin sinulle kuin sovelluksen tarjoavalle yritykselle. Tällä hetkellä datan käsittelyä voidaan tehdä manuaalisesti tai tekoälyn avulla.

Vastuullisesta liiketoiminnasta puhutaan nyt paljon ja yritysvastuu kattaakin jo sosiaalisesti, taloudellisesti ja ympäristöystävällisesti kestävää yritystoimintaa. Digitalisaation myötä myös datamarkkinoiden vastuullisuutta on syytä arvioida ja pohtia uudelleen. Datamarkkinat ovat kehittyvä ja laajeneva markkinarako. Monenlaisessa liiketoiminnassa datan avulla voidaan luoda yksilöllisiä käyttäjäkokemuksia, mutta tätä dataa voisi samalla hyödyntää moni muukin toimija. Avoimella datalla tarkoitetaan julkishallinnon, organisaatioiden tai yritysten tuottamaa tai niille kertynyttä julkista tietoa, joka on avattu rakenteisessa muodossa vapaasti ja maksutta kaikkien hyödynnettäväksi. Vastuullinen yritys siirtää julkista dataa avoimiin datapalveluihin, jotta myös muu yhteiskunta voi hyödyntää sitä.

Reilu ja läpinäkyvä datan keruu on vastuullisen datan käytön ydinkysymyksiä. Samalla myös uhat kuluttajien oikeuksille ja datan väärinkäytölle kasvavat. Siksi kuluttajan tulee tietää omat dataoikeutensa.

Usein viihdyttävän sisällön seuraaminen tuntuu harmittomalta ajanvietolta, joka on kaukana yritystoiminnasta. TikTok kuten moni muu sosiaalisen median alustapalvelu on kuitenkin ensisijaisesti yritys, jonka tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa. Viime kuukausien aikana TikTokin datan käytöstä on paljastunut hälyttäviä merkkejä niin datan keruun kuin tietojensiirron suojauksen osalta.

Kuluttaja myy datansa eli henkilö- ja käyttäjätietonsa ja saa vastineeksi käyttää sovellusta ilmaiseksi. Yksikään alusta ei pyöri pelkästään pyhällä hengellä, vaan sovelluksen kehittäminen, työntekijät, tietosuoja, datan keruu ja käsittely, asiakaspalvelu ja ylläpito vievät valtavan määrän resursseja. Mutta mistä yrityksen varsinaiset voitot tulevat?

Monen sosiaalisen median alustan liiketoimintastrategia ja voiton tavoittelu perustuu mainosten myynnille. Tämä tarkoittaa sitä, että kolmas osapuoli ostaa alustalta näkyvyyttä ja maksaa tästä korvauksen. Kun kuluttaja selaa sovellusta, hänestä tallentuu monia käyttäjätietoja jotka saatetaan jakaa ja myydä nimenomaisesti kolmannelle osapuolelle.

Toisaalta kohdennettua dataa voidaan hyödyntää kolmansien osapuolien mainoksien kohdentamiseksi, jonka myötä mainokset saattavat kannustaa käyttäjää kuluttamaan lisää. Kyse on pitkälti myös siitä, millaisten yritysten annetaan mainostaa alustalla ja kuinka vastuullisia yritykset ovat toiminnassaan. Myös kuluttajan tulee kiinnittää huomiota kulutuksensa vastuullisuuteen. Vastuuttomasti tuotettujen tuotteiden jatkuva tilailu ei ole myöskään tilaajan puolelta vastuullista kuluttamista.

Opiskelijan oikeusturvan kannalta keskeistä on se, että yritykset keräävät ja käyttävät dataa vastuullisesti. Tällä hetkellä jokaisella on EU-lainsäädäntöön pohjautuva oikeus nähdä ja saada selville millaista dataa omasta käytöstä on kerätty yritykselle.

Jotta tulevaisuudessa kuluttaja ja erityisesti aamukahvin parissa viihteestä nauttiva opiskelija voi turvallisin mielin jatkaa selaamista, tarvitaan selkeämpää kuluttajien datatietoisuuden osaamista ja selvitystä helpottavia vastuullisuusmerkintöjä. Datalainsäädäntö vanhenee myös hujauksessa, joten lainsäädäntöä tulee päivittää ja kehittää jatkuvasti jotta datankäyttö on tulevaisuudessa turvallista ja vastuullista.

Opiskelijan vastuullisen datankäytön muistilista:
1) Selvitä, mitä dataa käyttämäsi sovellus sinusta kerää.
2) Tiedä oikeutesi Euroopan Unionin kansalaisena ja kuluttajana.
3) Lue käyttämiesi sovellusten ja ohjelmistojen datasuojaselosteet.
4) Mieti kahdesti, mihin sovellus pyytää lupaasi.
5) Älä käytä sovellusta, jos et tiedä mitä dataa se kerää, kuka dataasi käsittelee, missä ja mihin tarkoitukseen.
6) Ota tarvittaessa yhteyttä tietosuojavaltuutettuun, jos epäilet että olet joutunut dataloukkauksen uhriksi.

Ensi kerralla, kun klikkaat hyväksyväsi käyttöehdot, lue läpi mitä allekirjoitat.

Lähteet:
https://www.theguardian.com/technology/2022/jul/19/tiktok-has-been-accused-of-aggressive-data-harvesting-is-your-information-at-risk
https://www.sitra.fi/app/uploads/2020/10/yritysvastuu-ulottuu-dataan.pdf
https://www.sitra.fi/julkaisut/reilun-datatalouden-tiekartta/

 

Kirjoittaja on sosiaalisen median suurkuluttaja ja innokas tietosuojaselosteiden lukija.

Jenna Rautionaho
Hallituksen jäsen, EU ja ESU, kansainväliset opiskelijat

Uusimmat julkaisut

Katso lisää
Syl contact us SYL LOGO
Kysymyksiä? Ota yhteyttä!
Olemme opiskelijaelämän asiantuntijat palveluksessasi. Vastaamme mielellämme kaikkiin opiskelijoihin ja korkeakoulutukseen liittyviin ajankohtaisiin kysymyksiin.