Kannanotto: Perussuomalaisten nuorten, Kokoomuksen Nuorten Liiton ja KD-nuorten toiminta Allianssin suhteen paheksuttavaa

Kannanotto 1.12.2011

Perussuomalaiset Nuoret, Kokoomuksen Nuorten Liitto ja Suomen Kristillisdemokraattiset Nuoret ovat ilmoittaneet eroavansa nuorisoalan yhteistyöjärjestö Allianssista.

Suomen nuorisoyhteistyö Allianssi tekee arvokasta työtä nuorten puolesta maassamme. Erityisen tärkeää on Allianssin työ nuorten yhdenvertaisuuden ja osallisuuden puolesta yhteiskunnassa. Kokoomusnuorten, Perussuomalaisten nuorten ja KD-nuorten ilmoitus erota tuli täytenä yllätyksenä muille järjestöille. Vielä muutama viikko sitten Allianssin syyskokouksessa jäsenjärjestöt olivat yhdessä hyväksymässä järjestölle strategiaa ja valitsemassa hallitusta. Yksikään eroamistempaukseen osallistuva järjestö ei ole nostanut eroamisasiaa mitenkään esille Allianssin toiminnassa aiemmin.

Jäsenyydestä eroavien järjestöjen johtojen sanankäänteet julkisuudessa ovat myös herättäneet pahennusta. Allekirjoittaneet järjestöt eivät tunnista sitä kuvaa, jonka eroavat järjestöt maalailevat Allianssista, ja vaativat heitä pahoittelemaan poliittisesti värittyneitä lausuntojaan, jotka halventavat Allianssin tekemään arvokasta työtä nuorten puolesta.

Maailmantaloudellisesti haastava tilanne ja valtiontalouden kestävyysvaje ennakoi vaikeita aikoja myös Suomeen. Vaikeassa taloustilanteessa usein nuoret saavat kantaa raskaimman taakan. Jo tämän takia on hämmästyttävää, että Kokoomusnuoret, Perussuomalaiset Nuoret ja KD – nuoret syytöksillään Allianssia kohtaan asettavat populismin vastuullisuuden edelle. Yhdessä, Allianssin katon alla toimimalla, nuorisojärjestöt voivat parhaalla mahdollisella tavalla edistää nuorten asiaa.

Helsingissä 1.12.2011

Katso lisää
Syl contact us SYL LOGO
Kysymyksiä? Ota yhteyttä!
Olemme opiskelijaelämän asiantuntijat palveluksessasi. Vastaamme mielellämme kaikkiin opiskelijoihin ja korkeakoulutukseen liittyviin ajankohtaisiin kysymyksiin.