Moninaistuvan opiskelijakirjon opintojen läpäisy vaatii uusia järjestelyjä opetuksen tuelle – SYLin toimenpideohjelma ehdottaa ratkaisuja

Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) laatima Moninaistuva yliopisto -toimenpideohjelma kerää katsauksen opintojen läpäisyyn vaikuttavista tekijöistä sekä oppimisen tuen ja tukimenetelmien kehittämistarpeista. Tänään julkaistu ohjelma esittää kolme toimenpide-ehdotusta opintojen läpäisyn ja tukijärjestelmän konkreettiseksi kehittämiseksi vastaamaan tulevina vuosina moninaistuvan opiskelijakirjon tarpeisiin.

SYL on julkaissut toimenpideohjelman Moninaistuva yliopisto – Katsaus oppimisen tuen tarpeisiin ja toimenpide-ehdotukset opiskelijakirjon tukemiseksi. Ohjelma kuvailee moninaistuvan opiskelijajoukon opintojen läpäisyä ja yliopisto-opintoihin tarttumista koskevia haasteita. SYL on huolissaan geneeristen taitojen laskusta ja kehottaa huomioimaan moninaistuvan opiskelijajoukon edellytyksiä hyvissä ajoin tuen suunnittelussa. Ohjelmassaan SYL esittää ratkaisuja opetuksen tuen järjestämiseksi saavutettavasti ja yhdenvertaisesti, jotta koulutustasoa voidaan nostaa vastuullisesti.

”On todella tärkeää miettiä uusia avauksia, joilla varmistamme, että jokaisella korkeakoulupaikkaa tavoittelevalla on oikeasti mahdollisuus päästä opiskelemaan ja menestyä opinnoissaan. Tahtomattaan koulutuksen ulkopuolelle jääminen voi olla inhimillinen tragedia, joka olisi täysin vältettävissä oikea-aikaisella tuella ja ohjauksella”, SYLin hallituksen jäsen Heli Ylikoski painottaa.

Toimenpideohjelmassa SYL kiinnittää huomiota moninaisten oppijoiden tilanteeseen ja yksilöllisten opintojärjestelyjen haasteisiin, opiskelijoiden geneeristen taitojen hallintaan ja maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden asemaan koulutuksessa. Katsauksen mukaan järjestelmällistä panostusta tarvitaan työskentelytaitojen kehittämiseen opintojaksojen osana ja geneerisiin taitoihin vaikuttavien taustatekijöiden tunnistamiseen. Yksilöllisten tukitoimien saatavuutta tulisi vahvistaa niitä eniten tarvitseville opiskelijoille selkeyttämällä vastuunjakoa ja toimintamalleja. Lisäksi moninaisten oppijoiden ja eri taustaisten opiskelijoiden koulutuspolkujen tunnistaminen jo yliopisto-opintojen alussa voi edistää opintojen etenemisen seuraamista ja ratkaisujen etsimistä opetushenkilökunnan ja opiskelijan välisessä yhteistyössä.

”Koulutustason nostaminen saavutettavasti vaatii koko tukijärjestelmän uudelleenpohtimista, mikäli haluamme jokaisella opiskelijalla olevan aito mahdollisuus valmistua. Opetuksen tuen tarpeen todentamisen ehtoja ja käytänteitä tulee selkiyttää. Yhtenäisempi vastuunjako edistäisi myös opetushenkilökunnan valmiuksia vastata tulevien opiskelijasukupolvien tarpeisiin”, SYLin hallituksen jäsen Samuli Leppämäki kehottaa.

SYL on koonnut toimenpideohjelmaan kolme toimenpide-ehdotusta korkeakoulujärjestelmän kehittämiseksi saavutettavammaksi:

  • Perustetaan työryhmä valmistelemaan valtakunnallinen tutkittuun tietoon perustuva korkea-asteen oppimisen tuen malli
  • Pilotoidaan hanke vuoden mittaisesta korkea-asteen tutkintoon valmentavasta koulutuksesta toisen asteen päättäneille
  • Käynnistetään pilottihanke tehostetusta ohjauksesta toisen yliopistovuoden lopussa kertyneen opintopistemäärän perusteella.

Lue koko selvitys.

Lisätietoja:

Samuli Leppämäki
Hallituksen jäsen
044 906 5001
samuli.leppamaki@syl.fi

Heli Ylikoski
Hallituksen jäsen
044 906 5002
heli.ylikoski@syl.fi

Nikolas Bursiewicz
Koulutuspolitiikan asiantuntija
041 515 2230
nikolas.bursiewicz@syl.fi

Heidi Rättyä
Koulutuspolitiikan asiantuntija
041 515 2231
heidi.rattya@syl.fi

Kuva: Signe Brander / Helsingin kaupunginmuseo

Latest news

See all news
Syl contact us SYL LOGO
Kysymyksiä? Ota yhteyttä!
Olemme opiskelijaelämän asiantuntijat palveluksessasi. Vastaamme mielellämme kaikkiin opiskelijoihin ja korkeakoulutukseen liittyviin ajankohtaisiin kysymyksiin.