Åtgärdsprogrammet Mångfald på universitetet, som Finlands studentkårers förbund (FSF) har utarbetat, samlar en översikt över de faktorer som inverkar på slutförandet av studierna samt över utvecklingsbehoven när det gäller stöd för lärande och stödmetoder. Programmet, som publicerades i dag, lägger fram tre åtgärdsförslag för att konkret utveckla slutförandet av studierna och stödsystemet så att de under de kommande åren svarar mot behoven hos en allt mer mångfacetterad skara studerande.
FSF har publicerat åtgärdsprogrammet Mångfald på universitetet – en översikt över behoven av stöd för lärandet och åtgärdsförslag för att stöda en mångfacetterad skara studerande. Programmet beskriver de utmaningar som gäller slutförandet av studierna för en allt mer mångfacetterad skara studerande och de hinder som finns för att inleda universitetsstudier. FSF är bekymrat över att de generiska färdigheterna minskar och uppmanar till att i god tid beakta de förutsättningar som en alltmer mångfacetterad skara studerande har när stödet planeras. I sitt program föreslår FSF lösningar för hur stöd till undervisningen kan ordnas på ett tillgängligt och jämlikt sätt, så att utbildningsnivån kan höjas på ett ansvarsfullt sätt.
”Det är verkligen viktigt att tänka ut nya initiativ som säkerställer att alla som siktar på en högskoleplats faktiskt har en möjlighet att börja studera och lyckas i sina studier. Att ofrivilligt hamna utanför utbildningen kan vara en mänsklig tragedi som helt kunde undvikas med rätt stöd och vägledning i rätt tid”, betonar Heli Ylikoski, styrelsemedlem i FSF.
I åtgärdsprogrammet fäster FSF uppmärksamhet vid situationen för en mångfacetterad skara studerande och vid utmaningarna med individuella studiearrangemang, vid de studerandes behärskning av generiska färdigheter och vid ställningen för studerande med invandrarbakgrund inom utbildningen. Enligt översikten behövs en systematisk satsning på att utveckla studiefärdigheterna som en del av studieperioderna och på att identifiera bakgrundsfaktorer som påverkar de generiska färdigheterna. Tillgången till individuella stödåtgärder bör stärkas för de studerande som behöver dem mest genom att förtydliga ansvarsfördelningen och verksamhetsmodellerna. Dessutom kan identifiering av utbildningsvägarna för studerande med olika sätt att lära och olika bakgrund redan i början av universitetsstudierna främja uppföljningen av hur studierna framskrider och sökandet efter lösningar i samarbete mellan undervisningspersonalen och den studerande.
Att höja utbildningsnivån på ett tillgängligt sätt kräver att hela stödsystemet ses över på nytt, om vi vill att varje studerande ska ha en genuin möjlighet att utexamineras. Villkoren och praxis för att verifiera behovet av stöd i undervisningen ska förtydligas. En mer enhetlig ansvarsfördelning skulle också stärka undervisningspersonalens beredskap att svara mot kommande studerandegenerationers behov”, uppmanar Samuli Leppämäki, styrelsemedlem i FSF.
FSF har i åtgärdsprogrammet sammanställt tre åtgärdsförslag för att utveckla högskolesystemet så att det blir mer tillgängligt:
- Tillsättande av en arbetsgrupp som bereder en riksomfattande forskningsbaserad modell för stöd för lärande på högre nivå
- Genomförande av ett pilotprojekt med en ettårig utbildning som förbereder för examen på högre nivå för personer som har slutfört en utbildning på andra stadiet
- Inledande av ett pilotprojekt med intensifierad handledning som baserar sig på antalet avlagda studiepoäng i slutet av det andra universitetsåret.
Mer information:
Samuli Leppämäki
Styrelsemedlem
044 906 5001
samuli.leppamaki@syl.fi
Heli Ylikoski
Styrelsemedlem
044 906 5002
heli.ylikoski@syl.fi
Nikolas Bursiewicz
Utbildningspolitisk sakkunnig
041 515 2230
nikolas.bursiewicz@syl.fi
Heidi Rättyä
Utbildningspolitisk sakkunnig
041 515 2231
heidi.rattya@syl.fi
Bild: Signe Brander / Helsingfors stadsmuseum