Perinteisiin mielikuviin opiskelijakaupungista kuuluvat kaupunkikuvassa ajoittain liikkuva haalarikansa, entisen kotikaupunkini Rovaniemen syksyksi ja talveksi elävöittävä nuori opiskelijaväestö tai esimerkiksi Helsingissä metroaseman nimessä kuuluva perinteikäs opinahjo. Kaikki nämä ovat tärkeitä elementtejä opiskelijuuden ja korkeakoulun tuomista osaksi kaupunkia, mutta lopulta kuitenkin vain pintaraapaisua siihen, millaisia mahdollisuuksia opiskelijakaupungilla on käytettävissään. Aito opiskelijakaupunki pyrkii aktiivisesti etsimään uusia tapoja luoda luontevaa vuoropuhelua kaikkien kaupungin toimijoiden välille. Todellinen opiskelijakaupunki ei ole vain korkeakoulu kaupungin sisällä.
Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on lähes 100 000 opiskelijaa, joiden osaamista voitaisiin hyödyntää monipuolisesti erilaisissa kaupungin kehittämishankkeissa. Kaupungin kehittämishankkeisiin mukaan määrätietoisesti otettava opiskelijavahvistus tarjoaa kaupungille mahdollisuuden sisällyttää uusinta osaamista, menetelmiä ja raikkaita näkemyksiä osaksi kaupungin kehittämistä. Oli kyseessä sitten hallinnollisen prosessin hiominen, uuden toiminnan kehittäminen tai graafisen ilmeen luominen, opiskelijoissa olevaa osaamista pitäisi hyödyntää huomattavasti nykyistä laajemmin ja ennen kaikkea ennakkoluulottomammin.
Sisällöllisen yhteistyön lisäksi uudenlaisella kaupunkitilojen suunnittelulla voidaan pyrkiä luomaan fyysisiä tiloja, jossa kaupunkilaisilla ja opiskelijoilla olisi luontaisia kohtaamispaikkoja. Luontaisia kohtaamispaikkoja hyödyntämällä voidaan tuoda tieteen, oppimisen ja arjen vuoropuhelua, joka parhaimmassa tapauksessa inspiroi sekä kaupunkilaisia että opiskelijaa. Hyvät, luovuuteen kannustavat ja toimivat opiskelutilat ovat opiskelun sujumisen kannalta elinehto. Pelkästään opiskelijoille suunnattujen tilojen rinnalle voidaan tuoda julkisia tiloja, jotka houkuttelevat eri taustoista tulevia kaupunkilaisia kohtaamaan ja oppimaan toisiltaan. Tilojen ohella aidon opiskelijakaupungin kaupunkikulttuuriin kuuluu tapahtumia, jossa korkeakoulutusta, tiedettä, innovaatioita, kehittämistyötä sekä opiskelua tuodaan paraatipaikalle ja kaikkien kaupunkilaisten ulottuville. Vastuu tieteen näkyvyydestä kaupunkikuvassa ei voi olla vain korkeakouluilla.
Eveliina Heinäluoma
Kirjoittaja on nuori kuntavaaliehdokas SDP:n listalla.