Kannanotto: Budjettiriihestä helpotusta nuorille tutkijoille – panostukset koulutukseen jäivät vaisuiksi

Kannanotto

29.8.2018

Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL pitää hallituksen tänään julkaistuja budjettiriihen linjauksia monilta osin tarpeellisina kädenojennuksina esimerkiksi tutkimus- ja innovaatiotoiminnalle. SYL olisi kuitenkin toivonut lisää kunnianhimoa panostaa pitkäjänteiseen ja ennustettavaan yliopistojen perusrahoitukseen.

Suomen Akatemian valtuuksia rahoittaa tieteellistä tutkimusta korotetaan 25 miljoonalla eurolla. Lisäys kohdistuu erityisesti nuorille tutkijoille.

“Etenkin nuoret tutkijat ovat joutuneet kärsimään rahoituksen lyhytjänteisyydestä ja poukkoilevuudesta, joten nyt päätetty lisärahoitus on lämpimästi tervetullut. Tämä on hyvää sukupolvipolitiikkaa, jota pääministeri Juha Sipiläkin peräsi avatessaan tiedotustilaisuuden”, kommentoi SYL:n puheenjohtaja Miika Tiainen.

Business Finlandin (entinen Tekes) valtuuksia myöntää rahoitusta yrityslähtöiseen soveltavaan tutkimukseen ja innovaatiotoimintaan lisätään 69 miljoonalla eurolla. Lisäksi Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy saa puolestaan seitsemän miljoonan euron lisärahoituksen ja yliopistosairaaloiden tutkimusrahoituksessa pysyy siitä poistumassa ollut kuuden miljoonan euron osuus. Koulutuksen puolella hallitus päätti kymmenen miljoonan euron arvoisista täsmätoimista osaajapula-aloille.

Toisen asteen osalta hallitus sopi 46,80 euron kuukausittaisesta oppimateriaalilisästä.

“Tämä on järkevä päätös, jonka pohjalta on hyvä ponnistaa kohti tavoitetta maksuttomasta toisesta asteesta”, kommentoi Tiainen. “Positiivisena näemme myös panostukset siihen, että maahanmuuttajataustaiset henkilöt pääsisivät sujuvammin mukaan työelämään”, Tiainen jatkaa.

Budjettiriihestä saatiin lisäksi positiivinen varmistus opiskelijoiden terveydenhuoltoa koskien. YTHS saa kevään kehysriihessä luvatut kolme miljoonaa euroa palveluiden laajentamiseen ammattikorkeakouluopiskelijoille. Sote-uudistuksen viivästymisen takia laajeneminen siirtyy kuitenkin vasta vuodelle 2021.

Ei pelkkää kiitosta opiskelijoilta

Budjettiriihi jätti kuitenkin opiskelijoille myös toivomisen varaa. Esimerkiksi yliopistojen määrärahoja tarkistavan yliopistoindeksin jäädytyksiä ei peruttu. Se olisi ollut tuntuva kädenojennus yliopistojen suuntaan. Tavoite siitä, että neljä prosenttia BKT:n arvosta suuntautuisi tki-toimintaan vuoteen 2030 mennessä ei myöskään näillä toimilla vielä toteudu, mutta ne ovat askel sitä kohti. Nyt osuus on alle kolme prosenttia.

“Hyvää on se, että suuntaa saatiin nyt käännettyä tervetulleilla lisäyksillä tutkimusrahoitukseen. Olisimme silti toivoneet lisää kunnianhimoa panostaa pitkäjänteiseen ja ennustettavaan yliopistojen perusrahoitukseen. Tämä jää nyt seuraavan hallituksen tehtäväksi. On sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden kannalta äärimmäisen tärkeää, että pidämme koulutusjärjestelmämme perustasta huolen”, muistuttaa Tiainen.

Lisätietoja:

SYL:n puheenjohtaja Miika Tiainen, puh. 044 906 5007

SYL:n viestintäasiantuntija Liisa Kontunen, puh. 041 515 2228

Uusimmat julkaisut

Katso lisää
Syl contact us SYL LOGO
Kysymyksiä? Ota yhteyttä!
Olemme opiskelijaelämän asiantuntijat palveluksessasi. Vastaamme mielellämme kaikkiin opiskelijoihin ja korkeakoulutukseen liittyviin ajankohtaisiin kysymyksiin.