“Nothing normal ever changed a damn thing.”
Näillä sanoilla alkoi vuoden 2017 Slush, ja allekirjoittanut oli välittömästi myyty. Tänä vuonna olin kolmatta kertaa Slushissa inspiroitumassa, verkostoitumassa ja hakemassa uusia ajatuksia opiskelijoiden työelämäasioiden kehittämiseksi. Kaikki nämä luetellut asiat voin kuitata listaltani check-merkinnällä, mutta Slush-kokemuksen kartuttua on helpompi havaita myös kehittämiskohteita. Jokaisena osallistumisvuotenani yksi ja sama asia on ollut muuta tapahtumaa heikompi: rekrytointi. Tämä on ymmärrettävää – eihän rekrytointi ole Slushin corea.
Meillä SYL:ssa on Slushille haaste, jolla saatte rekrytointipuolen kuntoon tapahtumaanne niin, että se hyödyttää ihan jokaista:
järjestäkää Student Skills Pitch!
Slushissa on vuosittain startupeja ja muita yrityksiä etsimässä osaajia sekä opiskelijoita etsimässä inspiroivia töitä. Suomalaiset yliopisto-opiskelijat ovat ajankohtaisen tiedon ja tieteen huippuosaajia, jotka vain odottavat oikeaa hetkeä. Startupit ovat puolestaan tunnistaneet lisää tarvitsemaansa osaamista: kansainvälistymisen tueksi tarvitaan kulttuureja ymmärtävää antropologia, tulevaisuuden rakentamiseksi tarvitaan menneisyyttä ymmärtävää historioitsijaa, markkinointiin tarvitaan viestinnän osaajaa, data-analyysiin tilastotieteilijää, stormaukseen yhteiskuntatieteilijää, Aasian valloittamiseen tulkkia, plattan rakentamiseen koodaria. List goes on.
Opiskelijoiden suurin kehityskohde on uraseurantakyselyiden mukaan oman osaamisen tunnistaminen ja siitä kertominen. Jos opiskelijoilla olisi optio työllistyä pitchaamalla kansainvälisessä huipputapahtumassa omaa osaamistaan lavalla suoraan potentiaalisille työnantajille, väitän, että motiivit ja kyvyt oman osaamisen tunnistamiselle ja sanoittamiselle alkaisivat kummasti löytyä. Oman osaamisen pitchaamisen kautta voi myös syntyä aitoja oivalluksia siitä, mitä kaikkea haluaakaan vielä oppia, ja se taas johtaa entistä osaavampaan työvoimaan. Student Skills Pitchin voi kääntää myös toisin päin: laitetaan opiskelijat yleisöksi ja työnantajat pitchaamaan. On jo aika, että työpaikat alkavat aidosti panostaa työnhakijoihin, eivätkä ainoastaan oleta työnhakijan panosta. Näen jo käyntikorttien vaihtuvan ja matchien syntyvän.
Laittamalla Slushin tarjoaman rekrytointipuolen kuntoon Student Skills Pitchillä, aidosti kaikki voittavat. Opiskelijat oppivat kertomaan osaamisestaan, rekrytoivat yritykset pääsevät scouttaamaan tarvitsemaansa osaamista ja kaikkein tärkeimpänä: oikea osaaminen pääsee oikeille paikoille. Siitä syntyy aito kilpailukyky.
Itse suosittelen Slushissa käymistä ihan jokaiselle työelämän kehittämisen fiilistelijälle. Joka vuosi Slush antaa lisäenergiaa ja uusia ajatuksia. Tältä vuodelta on annettava myös kiitos onnistuneista toimenpiteistä tapahtuman yhdenvertaisuuden kehittämiseksi. Lisäksi osana ohjelmaa kuullut yritysten yhdenvertaisuutta ja arvomaailmaa kehittävät osiot olivat täyttä timanttia. Uskon, että Slush on merkittävä tekijä parempaa työelämää rakennettaessa.
Haaste on heitetty – nyt on Slushista kiinni, mitä rekrytointipuolella tapahtuu tulevina vuosina.
Maria Loima,
SYL:n hallituksen jäsen