SYL: Nyt panostuksia oppimisen iloon!

Kannanotto 3.12.2013

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry on huolestunut tänään 3.12. julkistetuista PISA-tuloksista. Tulosten perusteella Suomen sijoitus koululaisten osaamista mittaavassa vertailussa on edelleen heikentynyt, erityisesti matematiikan taidoissa. Myös muissa kansallisissa ja kansainvälisissä testeissä on noussut esiin sama huolestuttava suunta.

“Suomen aiempi PISA-menestys on ehkä tuudittanut meidät uskomaan siihen, ettei koulutusta tarvitse kehittää. Päinvastoin! Tulevaisuusvaliokunnan vastikään julkistamassa Uusi oppiminen -raportissakin todetaan, että PISA-menestys pitäisi nähdä ennemmin velvoitteena edelleen jatkaa opetuksen ja oppimisen kehittämistyötä. SYL on huolissaan siitä, että valtion säästökuuri ajaa edelleen karsimaan etenkin koulutusjärjestelmälle elintärkeää jatkuvaa kehittämistä sekä satsausta esimerkiksi opettajankoulutuksen laatuun”, SYL:n puheenjohtaja Marina Lampinen pohtii.

Kaikkein hankalinta onkin se, että suomalaislasten innostus ja motivaatio koulua kohtaan arvioidaan toistuvasti huonoksi. Syitä tähän on etsitty muun muassa kehnosta kouluviihtyvyydestä sekä opetusmenetelmien ja oppimistilojen vanhanaikaisuudesta. Suurin osa koululaisista käyttää esimerkiksi tieto- ja viestintäteknologiaa vapaa-ajallaan aktiivisesti, mutta sen opetuskäytössä Suomi on edelleen lapsenkengissä.

Innostuksen ja motivaation merkitys näkyy ja tuntuu myöhemmin myös toisella asteella ja korkeakouluissa. Tämä on kuitenkin huomioitu toistaiseksi hyvin vähän julkisessa keskustelussa välivuosista tai korkeakouluopiskelijoiden venyvistä opintoajoista. SYL muistuttaa, että vastikään julkaistun Opiskelijabarometri 2012:n mukaan opinnoistaan innostunut korkeakouluopiskelija suorittaa jopa yhdeksän opintopistettä lukukaudessa enemmän kuin muut. Opinnoistaan innostuneet opiskelijat kokevat myös selvästi vähemmän stressiä.

“Tehokkuuden vaatimuksella ei voida koulutusjärjestelmän kehittämisessä tarkoittaa menemistä siitä mistä aita on matalin. Tutkimustiedon viesti on selvä. Koko koulutusjärjestelmän onnistumisessa sekä oppimistulosten että tehokkuuden näkökulmasta on löydettävä keinot motivoida ja innostaa oppimaan ja osallistumaan. Nyt siis enemmän panostusta opetussisältöihin ja opiskelutapoihin oppijan kannalta innostavalla tavalla!”, summaa Lampinen.

Lisätietoja

puheenjohtaja Marina Lampinen, p. 044 906 5007
koulutuspoliittinen sihteeri Suvi Eriksson, p. 041 515 2231
etunimi.sukunimi@syl.fi

Lähteet:
Eduskunnan Tulevaisuusvaliokunnan julkaisema Uusi oppiminen -raportti (2013): http://www.helsinki.fi/behav/uutisarkisto/2013/trip.pdf
Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen Opiskelijabarometri 2012 -tutkimus (2013): http://www.slideshare.net/otusowl/2013-opiskelijabarometri-2012