Kannanotto: Opiskelijajärjestöt marssivat korkeakouluihin avoimemman korkeakouluyhteisön puolesta

Kannanotto 27.9.2011 (på svenska nedan)

Puolueiden opiskelijajärjestöt marssivat yliopistoihin 27.9. ja ammattikorkeakouluihin 28.9. vaatiakseen yhtäläisiä mahdollisuuksia puolueiden opiskelijajärjestöille esitellä toimintaansa korkeakoulujen tiloissa. Tällä hetkellä monessa korkeakoulussa puoluetunnuksilla varustetut yhdistykset ovat eriarvoisessa asemassa muihin yhdistyksiin nähden esimerkiksi korkeakoulujen tilojen käyttämisessä.

“Me haluamme avoimen ja keskustelevan korkeakouluyhteisön, jossa myös poliittisilla opiskelijajärjestöillä on oikeus olla tasavertainen osa opiskelija- ja korkeakouluyhteisöä ja tuomassa uusia vaikutuskanavia”, opiskelijajärjestöjen puheenjohtajat vaativat.

Opiskelijajärjestöt muistuttavat, että korkeakoulujen tehtävä on lain mukaan kasvattaa aktiivisia ja kriittisiä kansalaisia. Aktiiviseen kansalaisuuteen kuuluu puolueiden ja demokraattisen järjestelmän tunteminen sekä mahdollisuus osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan, toteutetaan sitä sitten puoluetunnuksin tai ilman.

“Suomen tulevaisuuden kannalta on tärkeää saada nuoret kiinnostumaan yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta. 70-luvun ylipolitisoitumisen trauma ei enää ole hyväksyttävä syy sulkea politiikkaa korkeakoulujen käytävien ulkopuolelle”, opiskelijajärjestöjen puheenjohtajat muistuttavat.

Tilaisuuden suojelijana toimii opetusministeri Jukka Gustafsson.

“Politiikan sisäänmarssissa” puolueiden opiskelijajärjestöt esittelevät korkeakoulujen tiloissa toimintaansa ja luovuttavat korkeakoulujen johdolle vetoomuksen avoimen ja keskustelevan korkeakouluyhteisön ja yhdenvertaisten toimintamahdollisuuksien puolesta.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Markus Ylimaa, Keskustan Opiskelijaliitto KOL, 050 389 7260

puheenjohtaja Jenny Nyman, Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta, 040 538 4652

puheenjohtaja Aki Ruotsala, Kristillisdemokraattiset nuoret, 050 546 3576

ordförande Mats Biström, Liberala Studerande LSK, 040 547 2033

puheenjohtaja Simon Elo, Perussuomalaiset Nuoret, 0400 988 960

puheenjohtaja Sarita Niemi, Sosialidemokraattiset Opiskelijat SONK, 045 112 9299

puheenjohtaja Katri Immonen Vasemmisto-opiskelijat VASOP, 040 747 9436

puheenjohtaja Inka Venetvaara, Vihreät nuoret ja opiskelijat ViNO, 044 339 9663

puheenjohtaja Katri Korolainen-Virkajärvi, Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL, 044 906 5007

puheenjohtaja Helmi Selamo, Suomen Ammattikorkeakouluopiskelijakuntien Liitto SAMOK, 050 389 1000

Ställningstagande 27.9.2011

Studerandeorganisationerna marscherar in på högskolorna för ett öppnare högskolesamfund

De partipolitiska studerandeförbunden marscherar in på universiteten 27.9 och på yrkeshögskolorna 28.9 för att kräva likvärdiga möjligheter för partipolitiska studerandeorganisationer att synliggöra sin verksamhet i högskolornas utrymmen. I dagsläget är organisationer med partipolitisk tillhörighet på många högskolor i en ojämlik ställning i förhållande till övriga organisationer t.ex. vad gäller användning av utrymmen.

“Vi vill ha ett öppnare och mer dialogbaserat högskolesamfund, där även politiska studerandeorganisationer har rätt att vara en jämlik del av studerande- och högskolesamfundet och föra in nya påverkningskanaler”, kräver studerandeförbundens ordföranden.

Studerandeorganisationerna påminner om att högskolornas uppgift enligt lag är att uppfostra aktiva och kritiska medborgare. Till ett aktivt medborgarskap hör kännedom om partierna och det demokratiska systemet samt möjligheten att ta del av samhällelig aktivitet, med eller utan partitillhörighet.

“För Finlands framtid är det viktigt att få unga intresserade av samhällspåverkan. Trauman från 70-talets överpolitisering är inte längre en giltig ursäkt för att stänga ut politik från högskolornas korridorer”, påminner studerandeförbundens ordföranden.

Beskyddare för tillställningen är undervisningsminister Jukka Gustafsson.

I samband med “Politiska inmarschen” visar de partipolitiska studerandeorganisationerna sin verksamhet i högskolornas utrymmen och överlämnar en adress till högskolornas ledning om ett öppnare och mer dialogbaserat högskolesamfund samt för jämlika villkor att verka för alla.

Tilläggsuppgifter:

ordförande Markus Ylimaa, Keskustan Opiskelijaliitto KOL, 050 389 7260

ordförande Jenny Nyman, Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta, 040 538 4652

ordförande Aki Ruotsala, Kristillisdemokraattiset nuoret, 050 546 3576

ordförande Mats Biström, Liberala Studerande LSK, 040 547 2033

ordförande Simon Elo, Perussuomalaiset Nuoret, 0400 988 960

ordförande Sarita Niemi, Sosialidemokraattiset Opiskelijat SONK, 045 112 9299

ordförande Katri Immonen Vasemmisto-opiskelijat VASOP, 040 747 9436

ordförande Inka Venetvaara, Vihreät nuoret ja opiskelijat ViNO, 044 339 9663

ordförande Katri Korolainen-Virkajärvi, Finlands studentkårers förbund FSF, 044 906 5007

ordförande Helmi Selamo, Suomen Ammattikorkeakouluopiskelijakuntien Liitto SAMOK, 050 389 1000

Uusimmat julkaisut

Katso lisää
Syl contact us SYL LOGO
Kysymyksiä? Ota yhteyttä!
Olemme opiskelijaelämän asiantuntijat palveluksessasi. Vastaamme mielellämme kaikkiin opiskelijoihin ja korkeakoulutukseen liittyviin ajankohtaisiin kysymyksiin.