Rakennetaan myötätunnolla parempaa opiskelijaelämää!

Tänään vietetään opiskelijoiden mielenterveyspäivää, jonka tarkoituksena on herättää keskustelua opiskelijoiden mielen hyvinvoinnista. Tämän vuoden teemana on myötätunto ja alempana kerron, miten jokainen meistä voi käyttää sitä parantamaan hyvinvointiamme. Aloitetaan kuitenkin niillä huonoilla uutisilla.

Opiskelijoiden psyykkiset ongelmat ovat lisääntyneet koko 2000-luvun.

Yli kolmanneksella opiskelijoista on vähintään viikoittain joitain psyykkisiä oireita ja enää 66 % opiskelijoista kokee henkisen hyvinvointinsa hyväksi tai erittäin hyväksi. Monet ongelmista liittyvät stressiin ja riittämättömyyden kokemukseen. Yhä useammat kokevat työmääränsä liialliseksi ja murehtivat niin opinnoistaan, toimeentulostaan kuin tulevaisuuden työmahdollisuuksistaan.

Näiden vähän synkkien tulosten valossa joku saattaa kysyä, miksi ensimmäisen opiskelijoiden mielenterveyspäivän teemana on nimenomaan myötätunto. Ei, kyse ei ole siitä, että uskoisimme myötätunnon ratkaisevat kaikki yllämainitut ongelmat. Opiskelijaliike pyrkii jatkuvasti vaikuttamaan opiskelijoiden mielenterveyteen vaikuttaviin kysymyksiin, kuten opintoihin ja niiden ohjaukseen, opiskelijapalveluihin, YTHS:n ja julkisten mielenterveyspalveluiden saavutettavuuteen.

Myötätunto ei ole kuitenkaan mikään turhanpäiväinen asia. Kysymykset myötätunnosta – niin itseään kuin muita kohtaan – ovat merkittävässä osassa, kun puhutaan mielen terveydestä. Myötätuntoinen käytös yhdistyy parempaan terveyteen ja mielialaan sekä vähäisempään stressiin ja ahdistukseen. Myötätunnon voima piilee siinä, että sitä harjoittaa kuka tahansa. Pienillä arkisilla teoilla voi parantaa omaa ja muiden hyvinvointia.

Tässä kolme tapaa, joilla myötätunto voi parantaa opiskelijan elämää!

  1. Itsemyötätunto

Yksi parhaista neuvoista, joita olen saanut: tarkkaile omaa sisäistä ääntäsi, kun koet epäonnistuneesi ja mieti, puhuisitko ikinä samalla tavalla ystävällesi.

Opiskelijoiden kokemukset omasta riittämättömyydestä ovat lisääntyneet. Moni meistä vaatii itseltään paljon ja syyttelee itseään ilkeästi, kun oma työskentely ei suju täydellisesti. Lopulta itsensä piiskaaminen voi johtaa perfektionismiin ja siihen, että oma arvo sidotaan suorituksiin.

Tutkimukset sen sijaan tukevat ajatusta, että myötätunto itseään kohtaan johtaa parempiin suorituksiin, vähentää stressiä ja antaa rohkeutta tehdä itselleen haastavia asioita. Ala siis havainnoida, miten puhut itsellesi eri tilanteissa. Jos huomaat piiskaavasi tai sättiväsi itseäsi, mieti sen sijaan, mitä hyvä ystävä kertoisi sinulle kyseisessä tilanteessa. Oman sisäisen ääneen muuttaminen ei suju hetkessä, mutta tiedostamalla sen merkityksen voit auttaa itseäsi luomaan paremman suhteen itseesi ja työskentelyysi.

 

  1. Myötätunto arjen teoissa

Sillä, miten suhtaudumme ihmisiin ympärillämme ja miten he suhtautuvat meihin, on valtava merkitys mielen hyvinvoinnille.  Läheisiltä saadulla tuella on todettu olevan yhteys myös opintomenestykseen. Myötätunto koostuu usein varsin arkisista teoista.

Haasta siis itsesi toimimaan myötätuntoisesti, myös tuntemattomia kohtaan. Kysy ihmisitä, miten heillä menee ja pyri aidosti samaistumaan heidän kokemuksiinsa. Kuulluksi tuleminen parantaa ihmisen oloa ja toisen näkökulmat antavat myös perspektiiviä omalle elämälle.

Näytä myös omat epäonnistumisesi ja heikot hetkesi. Se lisää avoimuutta ja vähentää ihmisten kokemusta siitä, että he ovat yksin omien ongelmiensa kanssa. Tarjoa ja pyydä apua rohkeasti!

Älä kuitenkaan ajattele myötätuntoa vain negatiivisten tunteiden kautta. Toisen iloon ja innostukseen osallistuminen osoittaa, että pidät hänen tunteitaan arvossa. Samalla se tuo positiivista energiaa teille molemmille. Kehu rohkeasti ihmisiä arkisistakin saavutuksista sekä hyvistä teoista ja jaa positiivisia tunteita.

 

  1. Myötätuntoinen yhteisö tukee jäseniään!

Suurin osa opiskelijoista kokee olevansa osa opiskelijayhteisöään ja tämä kokemus on jopa yleistynyt viime vuosina. Siksi onkin ehdottoman tärkeää, että muodostamme opiskelijayhteisöjä, jotka kannustavat myötätuntoon. Tutkimusten mukaan myötäelämisen kulttuuri parantaa ryhmän toimivuutta ja lisää tyytyväisyyttä.

Myötätuntoisessa yhteisössä ihminen kokee olonsa turvalliseksi ja hän saa olla oma itsensä. Hän voi olla avoin omista vahvuuksistaan ja heikkouksistaan. Opiskelijajärjestössä tämä voi näkyä esimerkiksi siinä, että järjestöllä on monipuolista toimintaa, joka mahdollistaa osallistumisen hyvinkin erilaisille ihmisille.

Myötätuntoinen yhteisö ei linkitä sen jäsenen arvoa suorittamiseen. Liian usein opiskelijajärjestöissä ihannoidaan suorittamista ja jopa epätervettä kiirettä ja stressiä. Jos joku alkaa ylpeillä sillä, miten stressaavaa ja raskasta tämän elämä on, tee kohteliaasti ja ymmärtäväisesti selväksi, että kyseessä ei ole toivottava tilanne ja tarjoa tälle henkilölle tukesi asioidensa selvittämiseen.

Myötätuntoinen yhteisö kannustaa avuliaisuuteen ja siellä on tilaa yrittää ja epäonnistua. Tämä tukee uusien ideoiden ja toimintamallien syntyä. Samalla se antaa ihmiselle kokemuksen, että ryhmä kannustaa ja tukee häntä aidosti.

Voit aloittaa myötätuntoisuuden kehittämisen vaikka heti osallistumalla opiskelijoiden mielenterveyspäivän some-haasteeseen. Mieti mitä hyvää voisit tänään tehdä itsellesi tai toisille? Kuinka osoittaisit myötätuntoa itseäsi tai toista kohtaan? Se voi olla ihan pieni tai vähän isompikin teko – jokin mukava hetki, jonka jaat itsesi ja/tai toisten kanssa. Ota kyseisestä hetkestä kuva tai video ja jaa se Instagramissa tunnisteilla: #myötätunnostahyvinvointia ja #opiskelijoidenmielenterveyspäivä.

 

Ada Saarinen,

SYL:n hallituksen jäsen

7 Tilaa SYL Blogi RSS-syötteenä >