Endast riksdagen kan rädda SHVS finansieringssituation 2024

År 2024 har över 20 000 studerande saknats från hälso- och sjukvården för högskolestuderande – eller närmare bestämt finansieringen av den.

Man har sökt efter studerande febrilt i år, även om de både har känts och synts i SHVS serviceefterfrågan och särskilt i bedömningarna av vårdbehovet.

Från och med början av nästa år har statsmakten plötsligt vaknat till insikt om de saknade studerandenas existens och håller på att göra dem till grund för finansieringen av SHVS.

Att nå de försvunna studerandena redan i år verkar dock vara en ofruktbar omöjlighet.

Vad är det riktigt som händer?

Studenternas hälsovårdsstiftelse (SHVS), som sörjer för högskolestuderandenas hälsa och välbefinnande, har i år varit i en exceptionellt svår situation. Stiftelsen har försökt producera de högklassiga och tillgängliga studerandehälsovårdstjänster som lagen förutsätter för de studerande på en klart underdimensionerad finansieringsgrund. 

SHVS:s finansiering har i statsbudgeten i år dimensionerats för 281 000 närvaroanmälda högskolestuderande. FSF framförde sin oro redan förra hösten, eftersom uppskattningen 281 000 studerande leder till en tydlig underdimensionering av budgeten.

Redan då stod det klart att budgetförslaget som sådant skulle orsaka grått hår för SHVS:s tjänster och ordnandet av dem.

Underdimensioneringen och finansieringskrisen steg till ytan redan i början av året. SHVS publicerade i början av mars ett meddelande där man uttryckte att det enligt den nya prognosen finns klart fler än 281 000 studerande inom dess tjänster. 

Dessutom hade man i det andra väsentliga elementet i finansieringsmodellen för studerandehälsovården, den studerandespecifika kostnaden, inte heller beaktat inflationen och de ökade lönekostnaderna inom hälso- och sjukvården. Snarare tvärtom. SHVS:s ersättning per studerande hade sjunkit från 320,16 euro föregående år till 319,90 euro i år.

Finansieringsunderskottet har krävt miljonbesparingar trots att servicebehovet har ökat

De felbedömningar som gjorts i statens budgetberedning har alltså lett till en situation där stiftelsen i år har varit tvungen att skära ner på sina tjänster och göra gallringar i miljonklassen – samtidigt som stiftelsens efterfrågan på tjänster igen har legat på en ny rekordnivå i år på grund av det ökade antalet studerande. 

Det vill säga tillväxten, som stiftelsen ändå inte har kompenserats för i finansieringsmodellen. 

Denna svåra ekonomiska situation har drabbat högskolestuderande som behövt hälsovårdstjänster samt till följd av den ökade belastningen även SHVS:s yrkeskunniga personal. 

Finländska högskolestuderande har gjort sin del för att trygga SHVS:s tjänster, eftersom det i och med ett större antal studerande än beräknat kommer att inflyta en större hälsovårdsavgift för högskolestuderande i år än beräknat. De studerandes andel beräknas i år uppgå till cirka 21 miljoner euro.

Förväntningarna har dock hela tiden varit att stiftelsens finansieringsnivå borde korrigeras så att den motsvarar justeringen av antalet studerande även för statens del. Genom att göra detta håller man sig till principerna för betalningsandelar enligt 14 § i lagen om studerandehälsovård för högskolestuderande (statens andel av finansieringen av tjänsterna 77 %, studerandenas betalningsandel 23 %).

Höjning av statens finansieringsandel söktes i tilläggsbudgeten

SHVS ansåg redan i början av året att det finns grunder för att ansöka om tilläggsfinansiering för innevarande år av oförutsedda orsaker – på grund av det ökade antalet studerande. 

Enligt lagen om SHVS verksamhet (16 §) ansvarar staten för att FPA har tillgång till tillräcklig finansiering för studerandehälsovården för högskolestuderande, om det är nödvändigt för att trygga tillgången till studerandehälsovårdstjänster av plötsliga eller oförutsedda orsaker.

Därför lämnade stiftelsen med omsorgsfulla motiveringar in en ansökan om tilläggsfinansiering på sammanlagt 6,6 miljoner euro till FPA i februari. I ansökan ingick redan anpassningar på nästan två miljoner euro till studerandehälsovården. 

FSF lyfte fram ämnet under regeringens ramförhandlingar i april. Då grundade sig den tilläggsfinansiering som vi krävde just på SHVS:s begäran om tilläggsfinansiering till FPA.

FPA föreslog i maj på basis av SHVS:s ansökan till social- och hälsovårdsministeriet att SHVS på grund av det ökade antalet studerande borde få 4,2 miljoner euro i tilläggsfinansiering för innevarande år. Enligt FPA kan SHVS rikta det belopp av tilläggsfinansieringen som SHVS anser nödvändigt till att avveckla redan uppkomna vårdköer till följd av finansieringsunderskottet.

SHM konstaterade i september att behovet av tilläggsfinansiering från SHVS är befogat och föreslog i statens tredje tilläggsbudget för 2024 att stiftelsen beviljas tilläggsfinansiering på 2 miljoner euro.

Enligt ministeriet har det uppskattade antalet studerande som ligger till grund för finansieringen av SHVS underskridit det faktiska antalet studerande systematiskt – underdimensioneringen har under årens lopp ökat till 22 000 studerande. 

SHM konstaterade också att SHVS finansieringssituation kan anses vara en oförutsedd situation enligt 16 § i lagen om hälsovård för högskolestuderande. I budgeten uppskattades antalet studerande till 281 000, medan antalet studerande enligt SHM:s uppdaterade uppskattning hade ökat till 303 000 i september.

Skadan hade dock redan hunnit inträffa, eftersom det hade varit viktigt att få tilläggsfinansiering redan i början av året för att hälso- och sjukvårdstjänsterna skulle ha kunnat dimensioneras till rätt nivå i rätt tid.

Var finns tilläggsfinansieringen, även om det i lagen finns en tydlig grund för den?

I regeringens proposition om statens tredje tilläggsbudget för 2024 som publicerades torsdagen förra veckan (10.10) föreslås trots alla tidigare propositioner inte någon tilläggsfinansiering alls till SHVS.

Inte heller trots att FPA som ansvarar för tjänsterna och SHM som följer finansieringen har konstaterat att det finns tydliga grunder för detta.

Inte heller finansministeriet föreslog någon tilläggsfinansiering eller korrigering av antalet studerande i sitt förslag till tilläggsbudget som publicerades onsdagen den 25 september.

Samtidigt har man dock konstaterat att problemet är verkligt och att studerande på riktigt har gått miste om studerandehälsovård i år. Till exempel i regeringens budgetproposition för 2025 (TAE25) fastställdes åter det preciserade antalet studerande för innevarande år till 303 000 enligt SHM:s uppskattning. 

Regeringen konstaterar alltså själv att 22 000 studerande för närvarande saknas från SHVS:s finansieringsnivå för innevarande år (och antalet studerande).

Det är fråga om en svår situation även till den del att innevarande år är första gången som ökningen av antalet studerande i och med lagändringen som trädde i kraft den 1 januari 2024 inte längre automatiskt leder till en justering av SHVS finansieringsnivå. Detta är problematiskt eftersom SHVS ändå måste anpassa sina tjänster till efterfrågan och det ökade antalet studerande.

Den enda metoden för att korrigera SHVS finansieringsnivå under verksamhetsåret efter lagändringen var statens tilläggsbudgetförfarande. Detta sista halmstrå håller dock nu på att svedjas till aska genast i det ögonblick det först behövdes.

Vi vädjar nu med oro till beslutsfattarna om tilläggsbudgeten 

Finansieringssituationen för studerandehälsovården är helt enkelt ohållbar för innevarande år. Nästa år kommer situationen att förbättras, eftersom 26 000 fler studerande än i år föreslås bli antagna som studerande. Antalet studerande beräknas alltså vara 307 000 från och med början av 2025.

Justeringen av antalet studerande nästa år och den lilla förbättring av finansieringsnivån som detta medför hjälper dock inte till fullt ut situationen i år, eftersom det i år håller på att uppstå en betydande vårdskuld som belastar SHVS:s verksamhet nästa år.

Det finns dock fortfarande tid att reagera och förhindra att denna vårdskuld överförs till följande år. Riksdagen har fortfarande fullmakt att bevilja SHVS ens de 2 miljoner euro i tilläggsfinansiering som SHM föreslagit för verksamheten och avvecklingen av vårdköerna under innevarande år. 

Genom att agera på detta sätt får Studenternas hälsovårdsstiftelse de resurser de förtjänar för att lösa de studerandes hälsoproblem och genomföra den förebyggande verksamheten. Samtidigt skulle vi tillsammans hitta de 22 000 saknade studerandena.

Tillsammans kunde vi göra de studerande vi hittat till en del av finansieringen av hälso- och välfärdsarbete som sörjer för deras studieförmåga.

Vår vädjan kan inte betraktas som orimlig. Det är dock fråga om särskilt utsatta högskolestuderande som redan kämpar med sin hälsa och tryggandet av de tjänster de behöver.

Källor

Öppet källmaterial:

Laki korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollosta (695/2019), Finlex.

Valtion talousarvioesitys 2024, momentti 33.60.35: Valtionosuus korkeakouluopiskelijoiden terveydenhuoltoon.

Valtiovarainministeriön ehdotus vuoden 2024 kolmanneksi lisätalousarvioksi, momentti 33.60: Sosiaali- ja terveydenhuollon tukeminen.

Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2024 kolmanneksi lisätalousarvioksi, momentti 33.60: Sosiaali- ja terveydenhuollon tukeminen.

Valtion talousarvioesitys 2025, momentti 33.60.35: Valtionosuus korkeakouluopiskelijoiden terveydenhuoltoon.

Material som lämnats ut genom begäran om information:

Kelan Etuuksien ja palvelujen suunnitteluyksikkö 3.5.2024: Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön lisärahoitusesitys vuodelle 2024, STM:n kirjaamo.

STM 11.9.2024: III lisätalousarvioesitys 2024, Ministeriön ehdotus, Pääluokka 33 SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALA, STM:n kirjaamo.

STM 11.9.2024: III lisätalousarvioesitys 2024, LTAE III 2024 Asianmuutoslomake ja Ehdotuksen sisältö VN/15826/2024, 11.9.2024, STM:n kirjaamo.

STM 26.9.2024: Lisätalousarvio III 2024, Ministeriön vastine VN/15826/2024, Liite 33.60.35, Valtion korvaus Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön opiskeluterveydenhuoltoon (KJ), STM:n kirjaamo.

Webbpublikationer:

SYL 22.11.2023: Hoitoon vasta 2030-luvulla? YTHS:n rahoitusta nakerretaan monesta suunnasta.

YTHS 4.3.2024: YTHS:n vuoden 2024 rahoitus riittämätön kattamaan suunniteltua toimintaa – opiskelijamäärä vahvassa kasvussa.

SYL 4.3.2024: SYL jakaa YTHS:n huolen opiskeluterveydenhuollon resursseista ja säätiön vuoden 2024 taloustilanteesta.

SYL 15.4.2024: SYL määräsi kehysriihen neuvottelijoille opiskeluterveydenhuollon reseptin.

Henri Kontkin
Socialpolitisk sakkunnig (hälsovård, välbefinnande, jämställdhet)

Nyaste publikationer

Se mer
SYL contact us SYL logo
Har du frågor? Kontakta oss!
Vi är experter på studentliv och står till din tjänst. Vi svarar gärna på alla aktuella frågor som gäller studerande och högre utbildning.